NEW 1 photo 1-1.png NEW 2 photo 2-1.png NEW 3 photo 3-1.png NEW 4 photo 4-1.png

Saturday 27 February 2010

Semalam Hari Berjalan Sedunia Part 11

Sambungan dari Semalam Hari Berjalan Sedunia Part 1

Sambung cerita tadi...

Kami mulakan jalan dengan menyeberang jalan mengikut laluan berjalan kaki yang betul.
Waktu itu Jering dah macam marah-marah. Dia jalan di jalan sebelah. Kami bertiga panggil-panggil dia, suruh seberang jalan. Tapi dia buat tak tahu ja. Waktu lalu gerai yang tempat kami makan tadi, kami tahan malu ja, rasa macam diorang tengok kami ja. Mungkin perasaan kami ja. Maklumlah, kejadahnya perempuan jalan kaki jam 11 malam. Macam pelarian sungguh.

 Hampir dekat ke UTHM, Jering seberang jalan, dia mula jalan bersama kami. Mungkin hatinya sudah sejuk. Adakah aku dan Kuntum pembawa malang kepada dia?. diriku bertanya dalam hati. hahaha..

Kami berjalan dalam keletihan. Tapi untuk hilangkan perasaan letih, kami bergurau dan ketawa macam orang mabuk tapai. Mabuk tapai ja lah, sebab jalan masih lurus. Belum sampai tahap tiger lagi. Tiap kali ada banyak kereta lalu, kami cover buat-buat macam rumah dah dekat. Ada jugalah malaun-malaun yang usha dari kereta. Takat usha ja buat apa kalau tak tumpangkan. Tapi kami 4 orang, 'besar' lagi, mana muat nak tumpangkan.


Sesuatu yang memalukan terjadi. Kami sudah berjalan lebih setengah jam dan telah betul-betul di hadapan simpang ke UTHM. Depan simpang tu ada Traffic light, tiba-tiba lampu merah. Kereta pun berhenti. Panjang. Kami mula di serang perasaan tebal muka. Terasa seperti retis yang sedang catwalk sebab menjadi perhatian. Bayangkan jam hampir 12 malam, dalam 11.40 macam tu sedang berjalan kaki. Muka pula memang masing-masing macam zombie. Sebiji macam orang yang baru dihalau dari rumah, masing-masing sandang beg besar. Malu-malu ja jalan.. Panjang pula tu barisan kereta. Semua jalan macam kaku ke depan. Tangkai dengan kuntum tolak-tolak masing-masing tak mahu jalan dekat dengan jalan. Boleh ketawa balik bila ingat. Bajet tunggu bas konon. Siap yakin lagi ada bas.

Muka Stim nampak Perwira (Kolej Kediaman)

Mujur siksaan lampu trafik berakhir.. Kami sampai depan perwira tepat 11.59. Lagi seminit jam 12.00 tengah malam. Kalau ikut peraturan Kolej Perwira, siapa yang keluar atau masuk selepas jam 12.00 tengah malam akan di denda. Nasib baik sempat sampai. Tapi Kalau sampai lewat sikit pun, kami geng dengan pakcik dan makcik guard. Kami anggap diorang macam pakcik dan makcik kami. cik Salamah, cik Isa, cik Zack, abg botak, kakak sorang lagi dengan pakcik sorang lagi aku tak tahu nama diorang. Paling kami rapat sekali Cik Salamah. Makcik paling rock.

Maka, kerana itulah hari ini kami berempat jalan dengan kaki bergetar sikit...

Pengalaman perit tapi akan kami kenang. Kalau pun bukan 'kami' tapi aku pasti kenang. Dramatis.




Kolej kediaman Perwira

No comments:

Post a Comment